What are you looking for?
Loading

Herinrichting Linten

De Linten zijn de doorgaande dorpsstraten in Ten Post. Dit zijn de B. Kuiperweg, de Rijksweg en de Eestumerweg. Deze willen we de aankomende jaren gaan herinrichten. De eerste stap is dat we vanaf augustus 2024 wegversmallingen gaan plaatsen op een aantal locaties, om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit zullen in eerste instantie betonblokken zijn, maar worden op een gegeven moment vervangen voor blijvende maatregelen. Verkeersmaatregelen zijn een onderdeel van de herinrichting, net als bijvoorbeeld meer ruimte voor ontmoeting en het vergroenen van de Linten.  

Op deze pagina vindt u meer informatie over de herinrichting en dan met name over de eerste fase: de verkeersmaatregelen. 

Op sommige wegen in Ten Post wordt te hard gereden. In samenwerking met het dorp willen de gemeente Groningen en de provincie Groningen deze verkeersoverlast aanpakken. 

We werken samen aan een plan dat de komende jaren wordt uitgevoerd. Binnenkort gaan we al iets aan het te hard rijden doen. Op een aantal plekken in het dorp worden wegversmallingen (betonblokken) geplaatst. 

De wegversmallingen worden in week 34 (tussen 19 en 26 augustus) geplaatst. Dit onder voorbehoud van het weer en omstandigheden. Koen Meijer Beheer gaat de werkzaamheden uitvoeren. Als het nodig is, passen we de wegversmallingen aan. Bijvoorbeeld door ze op een andere plek te plaatsen. In het 4e kwartaal gaan wij onderzoeken welk effect de wegversmallingen hebben op het verkeer, door verkeerstellingen te doen en de snelheid te meten. We werken samen aan een plan dat de komende jaren wordt uitgevoerd. Voordat het Huis van Ten Post zijn deuren opent, willen we de verkeersveiligheid in het dorp verbeterd hebben.

Als we een goed beeld van het effect van de wegversmallingen hebben, kunnen we de betonblokken in overleg met bewoners vervangen voor bijvoorbeeld plantenbakken. Daarna gaan we de doorgaande dorpsstraten opnieuw inrichten. Samen met inwoners van Ten Post maken we een nieuw ontwerp. Hier speelt verkeer een belangrijke rol in, net als dat we het groener willen maken en meer ruimte voor ontmoeting willen creëren. Hier ontvangt u in het najaar meer informatie over. 

In 2023 is er een verkeersonderzoek in Ten Post uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat er te hard wordt gereden op onder andere de Rijksweg, de B. Kuiperweg en de Eestumerweg. In samenwerking met het dorp willen de gemeente Groningen en de provincie Groningen de verkeersoverlast in Ten Post aanpakken.

Op de tekening hieronder staan de locaties van de betonblokken weergegeven (nummers 1 tot en met 7). 

  • Waarom worden er verkeersmaatregelen getroffen?

Verkeersveiligheid is al jaren een belangrijk thema in Ten Post. Veel bewoners ervaren verkeersonveiligheid. Wij willen hier wat aan doen. Omdat er in de 30 km/u zone op de Linten harder wordt gereden dan is toegestaan, gaan wij hier maatregelen treffen. 

  • Hoe is dit plan bedacht?

Wij willen wat aan de verkeersoverlast doen. Uit onderzoek is gebleken dat het autoverkeer te hard rijdt in Ten Post. Op 25 januari 2024 vond er een informatiemarkt plaats. Op dat moment hebben bewoners meegedacht en een aantal suggesties gegeven, waaronder wegversmallingen. De wegversmallingen zijn verder uitgedacht in samenwerking met de provincie, de thematafel verkeer en openbare ruimte en een verkeerskundig adviesbureau.

  • Waarom worden er wegversmallingen geplaatst?

Versmallingen leiden er toe dat slechts uit één richting tegelijk voertuigen kunnen passeren, hierdoor zal de gereden snelheid omlaag gaan. Een deel van de tijd zullen voertuigen op elkaar moeten wachten om de versmalling te passeren. 

  • Waarom worden er betonblokken geplaatst?

De kosten voor betonblokken zijn relatief laag en dit is snel te plaatsen en ook snel te verwijderen. De betonblokken die neergezet worden wegen per stuk 2400 kg. De blokken worden opgestapeld en vormen zo een robuuste verkeersmaatregel. Dit is een tijdelijke maatregel.

  • Waarom alleen wegversmallingen in de 30 km/u zone?

Op de wegen waar een hogere snelheid geldt, zijn wegversmallingen risicovoller, zeker wanneer fietsers ook gebruik maken van dezelfde rijbaan. 

We gaan in het najaar 2024 ook op de 50 km/u wegen de snelheid meten. Ook deze wegen willen we meenemen in de uiteindelijke herinrichting. Hiervoor moet eerst een ontwerp traject doorlopen worden. In de 30 km/u straten geldt dit niet, daar kunnen wij de wegversmallingen gewoon neerzetten. 

  • Waarom komen er geen wegversmallingen bij mij in de straat?

Zie ook vorige antwoord. Wat hier nog bij komt: we kiezen ervoor de wegversmallingen neer te zetten op de wegen die ook gebruikt worden door doorgaand verkeer. 

  • Hoe zijn de locaties van de betonblokken gekozen?

Zie ook de vorige twee antwoorden. De locaties zijn zo bepaald dat ook trekkers en vrachtwagens er langs kunnen. Er is rekening gehouden met inritten, zowel van woningen als van bedrijven. 

  • Hoe lang blijven de betonblokken staan?

De betonblokken zullen blijven staan totdat deze vervangen worden voor een meer permanente oplossing, zoals plantenbakken. Een permanentere oplossing willen we bedenken met het dorp. Als een betonblok zorgt voor meer verkeersoverlast, bijvoorbeeld omdat files ontstaan, dan zullen wij overwegen om de blokken te verwijderen of te verplaatsen.

  • Wat gaat hierna gebeuren?

Voor de B. Kuiperweg, Eestumerweg en Rijksweg wordt samen met de bewoners en de provincie een ontwerp voor een herinrichting gemaakt. De wegversmallingen blijven staan totdat deze vervangen worden voor een meer permanente oplossing die uit het ontwerp naar voren komen. In de tussentijd kunnen de betonblokken ook vervangen worden voor bijvoorbeeld plantenbakken, wanneer we hier goede afspraken over kunnen maken. 

  • Wanneer worden ze geplaatst?

In week 34 (week van maandag 19 augustus), onder voorbehoud van weer en omstandigheden. Ze zullen blijven staan totdat we definitievere maatregelen kunnen.

  • Wat als ik schade rijd tegen een wegversmalling?

De wegversmallingen staan op een dusdanige afstand van elkaar dat al het verkeer hier langs zou moeten kunnen rijden. De versmallingen zijn ook voorzien van reflectie en inleidende markering, dus in principe zouden er geen aanrijdingen plaats moeten vinden. 

  • Waarom worden er geen drempels geplaatst?

Drempels leiden tot trillingen en geluidsoverlast. Dit is in het verleden al eens geprobeerd aan de Rijksweg. Toen is de drempel er later weer uit gehaald. Daarnaast hebben wij tijdens de informatiemarkt op 25 januari jl. gevraagd naar geschikte verkeersmaatregelen, hierin werd duidelijk dat inwoners uit Ten Post geen drempels willen, vanwege de trillingen. 

  • Waarom komt er geen bypass/rondweg?

Uit onderzoek blijkt dat de aantallen voertuigen die door Ten Post rijden geen aanleiding geven voor een bypass of rondweg. Het verkeer dat er rijdt geeft overlast, maar de hoeveelheden verkeer zijn nog wel passend bij de manier waarop de wegenstructuur. Een bypass of rondweg zou de verkeersoverlast in Ten Post niet oplossen.

  • Wat als er files gaan ontstaan? 

Doordat verkeer op elkaar moet wachten, kunnen kleine opstoppingen ontstaan. Wanneer we veel meldingen krijgen van files en bewoners willen een wegversmalling weg laten halen, dan kunnen wij dit overwegen.

  • Wat gaan jullie onderzoeken?

We houden meldingen over de wegversmallingen in een overzicht bij. Mochten één of meerdere versmallingen niet handig zijn neergezet, dan schuiven we deze een stukje op. Nadat de maatregelen in de straten staan, gaan we onderzoek naar de gereden snelheden door een of twee weken lang de voertuigen die langsrijden te registreren. 

Heeft u vragen, wilt u meedenken of wilt u contact?