What are you looking for?
Loading

Verkeersmaatregelen in Ten Post

De Linten, de B. Kuiperweg, de Rijksweg en de Eestumerweg, gaan we de komende jaren opnieuw inrichten. Verkeersmaatregelen zijn een onderdeel van de herinrichting, net als bijvoorbeeld meer ruimte voor ontmoeting en het vergroenen van de Linten. 

In 2023 is er een verkeersonderzoek in Ten Post uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat er op veel plekken in Ten Post te hard wordt gereden. In samenwerking met het dorp willen de gemeente Groningen en de provincie Groningen de verkeersoverlast in Ten Post aanpakken. We werken samen aan een plan dat de komende jaren wordt uitgevoerd. 

Voordat het Huis van Ten Post zijn deuren opent, willen we de verkeersveiligheid in het dorp verbeterd hebben. De eerste stap is gezet: er zijn wegversmallingen geplaatst. En we hebben meer plannen: 

  • We gaan onderzoeken welk effect de wegversmallingen hebben op het verkeer door verkeerstellingen te doen en de snelheid te meten. Als het nodig is, passen we de wegversmallingen aan. Bijvoorbeeld door ze op een andere plek te plaatsen.
  • Als we een goed beeld van het effect van de wegversmallingen hebben, kunnen we de betonblokken vervangen voor bijvoorbeeld plantenbakken. Dit doen we in overleg met inwoners van Ten Post.
  • Daarna gaan we de straten opnieuw inrichten samen met inwoners van Ten Post. Verkeer speelt een belangrijke rol, net als groen en ruimte voor ontmoeten. 

De wegversmallingen in Ten Post, nummers 1 tot en met 7: 

Verkeersveiligheid is al jaren een belangrijk thema in Ten Post. Veel bewoners ervaren verkeersonveiligheid. Wij willen hier wat aan doen. Omdat er in de 30 km/u zone op de Linten harder wordt gereden dan is toegestaan, gaan wij hier maatregelen treffen. 

Wij willen wat aan de verkeersoverlast doen. Uit onderzoek is gebleken dat het autoverkeer te hard rijdt in Ten Post. Op 25 januari 2024 vond er een informatiemarkt plaats. Op dat moment hebben bewoners meegedacht en een aantal suggesties gegeven, waaronder wegversmallingen. De wegversmallingen zijn verder uitgedacht in samenwerking met de provincie, de thematafel verkeer en openbare ruimte en een verkeerskundig adviesbureau.

Versmallingen leiden er toe dat slechts uit één richting tegelijk voertuigen kunnen passeren, hierdoor zal de gereden snelheid omlaag gaan. Een deel van de tijd zullen voertuigen op elkaar moeten wachten om de versmalling te passeren. 

De kosten voor betonblokken zijn relatief laag en dit is snel te plaatsen en ook snel te verwijderen. De betonblokken die neergezet worden wegen per stuk 2400 kg. De blokken worden opgestapeld en vormen zo een robuuste verkeersmaatregel. Dit is een tijdelijke maatregel.

Op de wegen waar een hogere snelheid geldt, zijn wegversmallingen risicovoller, zeker wanneer fietsers ook gebruik maken van dezelfde rijbaan. 

We gaan in het najaar 2024 ook op de 50 km/u wegen de snelheid meten. Ook deze wegen willen we meenemen in de uiteindelijke herinrichting. Hiervoor moet eerst een ontwerp traject doorlopen worden. In de 30 km/u straten geldt dit niet, daar kunnen wij de wegversmallingen gewoon neerzetten. 

Zie ook vorige antwoord. Wat hier nog bij komt: we kiezen ervoor de wegversmallingen neer te zetten op de wegen die ook gebruikt worden door doorgaand verkeer. 

Zie ook de vorige twee antwoorden. De locaties zijn zo bepaald dat ook trekkers en vrachtwagens er langs kunnen. Er is rekening gehouden met inritten, zowel van woningen als van bedrijven. 

De betonblokken zullen blijven staan totdat deze vervangen worden voor een meer permanente oplossing, zoals plantenbakken. Een permanente oplossing willen we bedenken met het dorp. Als een betonblok zorgt voor meer verkeersoverlast, bijvoorbeeld omdat files ontstaan, dan zullen wij overwegen om de blokken te verwijderen of te verplaatsen.

Voor de B. Kuiperweg, Eestumerweg en Rijksweg wordt samen met de bewoners en de provincie een ontwerp voor een herinrichting gemaakt. De wegversmallingen blijven staan totdat deze vervangen worden voor een meer permanente oplossing die uit het ontwerp naar voren komen. In de tussentijd kunnen de betonblokken ook vervangen worden voor bijvoorbeeld plantenbakken, wanneer we hier goede afspraken over kunnen maken. 

De wegversmallingen staan op een dusdanige afstand van elkaar dat al het verkeer hier langs zou moeten kunnen rijden. De versmallingen zijn ook voorzien van reflectie en inleidende markering, dus in principe zouden er geen aanrijdingen plaats moeten vinden. 

Drempels leiden tot trillingen en geluidsoverlast. Dit is in het verleden al eens geprobeerd aan de Rijksweg. Toen is de drempel er later weer uit gehaald. Daarnaast hebben wij tijdens de informatiemarkt op 25 januari jl. gevraagd naar geschikte verkeersmaatregelen, hierin werd duidelijk dat inwoners uit Ten Post geen drempels willen, vanwege de trillingen. 

Uit onderzoek blijkt dat de aantallen voertuigen die door Ten Post rijden geen aanleiding geven voor een bypass of rondweg. Het verkeer dat er rijdt geeft overlast, maar de hoeveelheden verkeer zijn nog wel passend bij de manier waarop de wegenstructuur. Een bypass of rondweg zou de verkeersoverlast in Ten Post niet oplossen.

Doordat verkeer op elkaar moet wachten, kunnen kleine opstoppingen ontstaan. Wanneer we veel meldingen krijgen van files en bewoners willen een wegversmalling weg laten halen, dan kunnen wij dit overwegen.

We houden meldingen over de wegversmallingen in een overzicht bij. Mochten één of meerdere versmallingen niet handig zijn neergezet, dan schuiven we deze een stukje op. Nadat de maatregelen in de straten staan, gaan we onderzoek naar de gereden snelheden door een of twee weken lang de voertuigen die langsrijden te registreren.